• Na prahu Prahy - magazín, akce, události, zajímavosti, místa a firmy - 1

Nejznámější auta totality

24.11.2021

Dnes nám již připadá samozřejmá dostupnost značek všech známých světových automobilek. Kdo netouží po Škodě, může si koupit něco z germánských vozů BMW, Volkswagen, Audi, jít cestou italské elegance Alfa Romeo, Lancia anebo zabrousit do jihozápadních směrů – Renault, Citroen, Seat. Dnes si můžeme dopřát i luxusní ameriky nebo šikovné asijské vozy. Nebylo tomu tak vždy a sehnat si ojetého Peugeota nebo dokonce stylové Forda byl menší zázrak. Dnešní dvacátníci snad už ani dobře nepamatují takové klasiky jako byla Škoda 1000 MB anebo všudypřítomné Lady. Představme si plejádu těch nejběžnějších komunistických plechovek, ve kterých jsme cestovali za babičkou nebo na chalupu.

VAZ – Lada


Kdo měl v 70. letech bourák značky Lada z ruského města Togliatti, byl považován za frajera. Tyto robustní, spolehlivé vozy byly jedním z těch lepších vozítek, které mohl východní blok nabídnout. Ačkoli továrna byla založena až v roce 1966 a neměla tedy hlubokou tradici automobilového průmyslu, dokázala Lada úspěšně proniknout na trhy v podstatě všech komunistických zemí. Značení modelů bylo realizováno pomocí čísel, většinou začínaly 210 a jen poslední číslice se měnila. Určitě vám neuniklo, že jednotlivé modely se od sebe jen málo lišily. Všechno to jsou klasické žigulíky, ovšem jednu výjimku bychom našli – Lada Niva. Tento vůz si vydobyl respekt a snesl v té době srovnání se západními automobily. V 80. letech se snažila automobilka modernizovat vozový park modelem Samara, který je velmi podobný favoritu. Po revoluci se ale na plné obrátky projevila technologická zastaralost výroby i technická zastaralost vozů. V době, kdy ostatní automobilky uváděly do praxe airbagy a přímé vstřikování, konstrukce VAZů uvízla na počátku 70. let.


Oltcit


I přes železnou oponu docházelo k průmyslovým spoluprácím různých podniků. Dítětem spolupráce rumunské automobilky Craiova a francouzského Citroënu byl automobil Oltcit. Ještě na počátku devadesátých let zcela běžný vůz k vidění na našich silnicích. Jako všude i zde najdete spoustu příznivců, kteří na něho ani dnes nedají dopustit, ale pro většinu běžných chlapů se jedná o odporné, slabé, nestabilní a ne příliš spolehlivé auto. Pokud s ním prudce najedete do zatáčky, hned máte auto na střeše. Po designové stránce předvedl Oltcit všechno, jen ne vkus a ladné křivky karoserie. Páčky na blinkry byste pod volantem tohoto vozu hledali marně. Místo toho měl Oltcit dva nevzhledné válce.


Škodovky


Naše slavná automobilka Škoda vyráběla ještě v 60. letech docela slušivé vozy, které v lecčem předčily tehdejší modely ze západní Evropy. Máme na mysli zejména typy Spartak a kabriolet Felicia. Další model Škoda 1000, do té doby pro škodovku revoluční konstrukce (samonosná karoserie) a jednalo se na tu dobu docela dobré auto. Vyráběla se celou druhou polovinu 60. let, aby mohla být poté nahrazena Škodou 100, která předesílala směr, jakým se budou další modely této automobilky ubírat. Velmi slabé motory, hranatý design, vyšší spotřeba, moc prostoru uvnitř taky nebylo. Zajímavostí byla sportovní verze Škoda 110 R, která se mohla pochlubit maximální rychlostí 140 km/h. Takže ne sporťák, ale jen „sporťák“. Po škodě stovce přichází nám všem dobře známá stodvacítka, která se stala na dlouhou dobu nejběžnějším autem našich silnic vůbec. Maximálka se pohybovala až ke stopadesátikilometrové rychlosti. Bylo to statné auto, na kterém si i běžný uživatel mohl leccos spravit.



Je to jen zlomek těch nejběžnějších automobilů mezi lety 1970 – 1990 v Československu. Samozřejmě existovaly spousty a spousty dalších značek (Moskviče, Volhy, Zastava), které jste mohli na cestách potkávat. Abychom se na věc podívali i z druhé strany, tak i za dob bolševika jste si mohli koupit např. Renaulta nebo Saaba. Hodně lidí si vozilo dokonce i americké vozy, ale v poměru k zastoupení škodovek se jedná o zanedbatelné procento. Ještě nesmíme zapomenout na luxusní Tatry, které nejen svým designem, ale i motorem předběhly dobu. Jen pro zajímavost – Škoda 100 měla maximální rychlost 125 km/h, ale ve stejné době vyráběná Tatra 613 dosahovala snadno i přes 220 km/h.

Autor: Martin Jašek
Foto: Licence Creative Commons




Zařazeno v kategorii

Autem po Praze