• Na prahu Prahy - magazín, akce, události, zajímavosti, místa a firmy - 1

Hybridní způsob práce, nový standard ve firmách

19.11.2021

Pandemie vrhla světlo na náš způsob práce a odhalila to, co někteří z nás možná již delší dobu pociťují: Ne vždy musíme být v kanceláři. Rychle jsme zjistili, že díky zázrakům moderních technologií můžeme skutečně produktivně pracovat doma. 40 % respondentů průzkumu MPSV dokonce myslí, že jsou na home office výkonnější a pro 58 % se stala práce z domova podstatným benefitem. Ideální rozsah práce z domova je pak podle nich 16 až 20 hodin týdně.

Téměř po roce a půl se realita návratu na pracoviště a do škol podívala milionům lidí a statisícům organizací přímo do tváře a ukázalo se, že je to podstatně větší problém, než si kdokoli původně myslel. Mnoho firem klade největší důraz na nalezení správné rovnováhy mezi prací na home office a přítomností v kancelářích, a na to, jak řídit vzdálené týmy a jak usnadnit efektivní spolupráci. To vše jsou dovednosti, jejichž zvládnutí si vyžaduje hodně času.

Začátek trendu hybridního režimu

Na jedné straně se zaměstnanci pracující z domu těší větší flexibilitě a samostatnosti, mohou ušetřit peníze a umožňují pracovat s menším počtem přerušení. Na druhou stranu, pokud nemáte správnou infrastrukturu, může být toto pracovní prostředí skutečně chaotické. V takovém případě vám hybridní pracovní rozvrh může poskytnout to nejlepší ze vzdálené práce a zároveň odstraní některé nevýhody s tím spojené.

„V současnosti pracujeme v hybridním režimu, kdy se s kolegy v kanceláři setkáváme nejméně dvakrát do týdne. Značně se tím zefektivňuje práce, která je hodně závislá na komunikaci v týmu i se zákazníkem. U některých kolegů, jako jsou kodéři, není třeba se potkávat na denní bázi, v případě potřeby si vystačíme s videokonferenčními nástroji,“ popisuje Marcel Poul z BCV Solutions.

Takový režim samozřejmě nemusí vyhovovat každému zaměstnanci a ani zaměstnavateli. „Home office nepreferujeme u nových členů týmu, máme vyzkoušeno, že se pak občas cítí osamělí a hůře se poznají se zbytkem týmu,“ vysvětluje Jana Večerková zakladatelka Coding Bootcamp Praha. Jsou i pozice u který takový režim není ani možný. „Náš provoz, kde zpracováváme zásilky, se samozřejmě z home office dělat nedá,“ doplňuje Pavel Vyoral, CEO Pošta bez hranic.

Home office jako jedna z podmínek

Lidé hledající nové zaměstnání si již zvykli na určitý standard, například home office jako jeden z benefitů firmy. „V dnešní době se uchazeči o práci v IT na Home Office zeptat nebojí. Mnohdy je to je i jejich požadavek. Na druhou stranu se i často setkávám s tím, že naopak do kanceláře chodit chtějí,“ říká Vojtěch Strnad z digitální agentury WDF.

Pro zaměstnavatele je práce z domova výsadou, kterou si zaměstnanci musí zasloužit. Pokud se jejich zaměstnanci skládají převážně z nových pracovníků, kteří se ještě neosvědčili, může je zaměstnavatel raději pozorovat v kancelářském prostředí, aby zjistil, zda si toto privilegium zaslouží.

Nemělo by to ale znamenat, že ve chvíli, kdy na pohovoru vytáhnete otázku home officu, mělo by to pro vás automaticky znamenat mínusové body. „Vztah zaměstnance a zaměstnavatele považuji za partnerský = vyrovnaný. Pokud by uchazeč preferoval práci na H.O. a jeho dotaz by měl být zavřením dveří do společnosti, pak je to jedině dobře. Ono by to totiž stejně dlouhodobě na úrovni firemní kultury nefungovalo a je lepší to zjistit hned na začátku,“ vysvětluje Tomáš Vacek z agentury Contexto. „Nicméně platí, že se svobodou pracovat z domu, kavárny či horské chaty se vždy pojí odpovědnost za to, aby práce byla vykonaná kvalitně a včas,“ doplňuje Ondřej Tyleček z Fairy Tailors.

Jak efektivně pracovat z domu

Pro zaměstnance, kteří pracují na dálku, může být náročné udržet si produktivitu při skloubení požadavků každodenní práce s rodinou a domácími starostmi. Nezapomínejme, že ačkoliv je home office jednoznačně velkým trendem posledních pár let, stále je mezi námi velké množství lidí, kteří se po dobu nejpřísnějších protiepidemických nařízení nemohli dočkat, až se budou moct znovu vrátit do kanceláří. V případě, že by tato situace nastala znovu tady máme pár tipů jak si to celé aspoň trochu ulehčit.

Určení vlastního pracovního prostoru – ačkoli pracovat z postele nebo gauče může dobře, zkuste si zařídit něco oficiálnějšího. Možná je to provizorní pracovní místo v jídelně, nebo máte doma skutečný stůl či kancelář. V ideálním případě by váš pracovní prostor měl mít dveře, abyste se mohli uzavřít před jakýmikoliv rušivými vlivy.

Vstávejte brzy – a hned se do toho pusťte - může být lákavé chtít si přispat, když víte, že nemusíte spěchat ze dveří, abyste se dostali do kanceláře. Pokud však máte problém udržet si produktivitu, je někdy dobrou strategií brzké vstávání.

Nastavení režimu – členové rodiny, přátelé a spolubydlící snadno zapomenou, že když jste doma, také pracujete. Abyste si udrželi zdravé vztahy a minimalizovali rušivé vlivy, promluvte si předem se svými domácími, aby si byli vědomi vaší pracovní doby a ocenili typ prostředí, které bude podporovat vaše uspořádání.

Dělejte si přestávky – pracovat můžete jen tak dlouho. Pokud chcete být opravdu produktivní, zvažte pravidelné přestávky a dopřejte své mysli (a tělu) čas na dobití energie.

Pokud je to možné, mějte úřední hodiny – pokud vám to zaměstnavatel dovolí, stanovte si konkrétní hodiny, kdy budete k dispozici – po telefonu, e-mailem nebo online a budete pracovat. Vykonávat svou profesní práci je důležité, ale mít čas na odpočinek, radost ze svých blízkých a prostě relaxovat je zásadní.

Zdroj: http://www.kasparpr.cz/
Foto: http://www.kasparpr.cz/



Témata




Zařazeno v kategorii

Články


REALITY

Nejhledanejší témata

TOP 10

Přidej se k nám na FB

Mohlo by vás zajímat

Doporučujeme

Reklama