Letecká záchranná služba
06.09.2020
Doufáme, že je nebudeme nikdy potřebovat, zároveň jsme ale rádi, že tady pro nás jsou. Vrtulníky ve službách záchranářů. Helikoptéry, které svými rychlými zásahy dokázaly zachránit ohromné množství životů a v případě těžkých zranění anebo nehod v nepřístupném terénu jsou tou jedinou nadějí na záchranu lidského zdraví.
První záchranné akce na našem území probíhaly již za dob první republiky, ale jednalo se o jednotlivé případy, které byly takřka vždy pod velením armády. Teprve po druhé světové válce s příchodem vrtulníků byly otevřeny dveře vzniku skutečným záchranným misím. První zdokumentované záchranné lety (tehdy s vrtulníky Mi-4) se datují do padesátých let, kdy došlo k přepravě zraněné osoby z Terezína do Ústřední vojenské nemocnice ve Střešovicích. O čtyři roky později proběhl zásah na záchranu tří zraněných horníků. Stále se ale jednalo spíše o výjimečné případy a skutečný systém letecké záchranné služby zatím neexistoval.
Pomyslný základní stavební kámen byl položen v roce 1977, kdy bylo rozhodnuto o vybudování letecké záchranné služby po vzoru ostatních evropských zemí. Ministerstvo zdravotnictví společně s Ústavem národního zdraví začalo pečlivě studovat provoz záchranných prací v evropských státech a v roce 1980 proběhl v Mnichově mezinárodní kongres leteckých záchranných služeb. Na základě získaných zkušeností bylo rozhodnuto, že bude v Československu vybudováno 12 záchranných stanic, které budou strategicky rozmístěny poblíž dálnic, velkých měst nebo turistických oblastí. Hovoříme o období, kdy se u nás uskutečňují první lety s lékaři na palubě. V roce 1985 se konal druhý kongres, tentokrát v Curychu a odsud už bylo jen kousek k založení skutečného sofistikovaného systému letecké záchranky.
Ta oficiálně vzniká 1. dubna 1987 v 7:15 hodin ráno. Své „rodiště“ měla tato služba samozřejmě v Praze a Středočeském kraji. Ostatní kraje se měly časem teprve přidávat. Prvními vrtulníky, které vyrážely k urgentním zásahům, byly stroje sovětské výroby Mil Mi-2. Volacím znakem bylo slovo „Kryštof“ + číslo 0 až 18, podle toho, kdy daná stanice vznikla. Na území Československa vzniklo celkem 18 stanic, z toho 11 na území Česka a 7 na Slovensku. V roce 1992 vzniká poslední stanice letecké záchranné služby, a to v Liberci (Kryštof 18).
V současné době je provoz letecká služba soukromou záležitostí, v zásadě existují 4 základní provozovatelé: DSA Delta Systém Air, která provozuje stanice v Ústí nad Labem, Liberci, Hradci Králové a Ostravě. DSA používá výhradně vrtulníky Eurocopter 135. Druhým provozovatelem je Alfa Helicopter. Ta má na starost České Budějovice, Jihlavu, Brno a Olomouc. Ta kromě Eurocopterů používá také Belly 427. Plzeňský okruh je spravován armádou (většinou stroje Sokol) a Praha je v rukou Letecké služby Policie ČR. Ne všechny stanice mají i nepřetržitý noční provoz. Každoročně má letecká záchranná služba stovky zásahů, ať zdravotnického nebo hasičského charakteru. Velmi výrazně letecká služba pomohla při povodních v roce 2002 nebo i 2009.
Autor: Martin
Foto: www.pixabay.com
První záchranné akce na našem území probíhaly již za dob první republiky, ale jednalo se o jednotlivé případy, které byly takřka vždy pod velením armády. Teprve po druhé světové válce s příchodem vrtulníků byly otevřeny dveře vzniku skutečným záchranným misím. První zdokumentované záchranné lety (tehdy s vrtulníky Mi-4) se datují do padesátých let, kdy došlo k přepravě zraněné osoby z Terezína do Ústřední vojenské nemocnice ve Střešovicích. O čtyři roky později proběhl zásah na záchranu tří zraněných horníků. Stále se ale jednalo spíše o výjimečné případy a skutečný systém letecké záchranné služby zatím neexistoval.
Pomyslný základní stavební kámen byl položen v roce 1977, kdy bylo rozhodnuto o vybudování letecké záchranné služby po vzoru ostatních evropských zemí. Ministerstvo zdravotnictví společně s Ústavem národního zdraví začalo pečlivě studovat provoz záchranných prací v evropských státech a v roce 1980 proběhl v Mnichově mezinárodní kongres leteckých záchranných služeb. Na základě získaných zkušeností bylo rozhodnuto, že bude v Československu vybudováno 12 záchranných stanic, které budou strategicky rozmístěny poblíž dálnic, velkých měst nebo turistických oblastí. Hovoříme o období, kdy se u nás uskutečňují první lety s lékaři na palubě. V roce 1985 se konal druhý kongres, tentokrát v Curychu a odsud už bylo jen kousek k založení skutečného sofistikovaného systému letecké záchranky.
Ta oficiálně vzniká 1. dubna 1987 v 7:15 hodin ráno. Své „rodiště“ měla tato služba samozřejmě v Praze a Středočeském kraji. Ostatní kraje se měly časem teprve přidávat. Prvními vrtulníky, které vyrážely k urgentním zásahům, byly stroje sovětské výroby Mil Mi-2. Volacím znakem bylo slovo „Kryštof“ + číslo 0 až 18, podle toho, kdy daná stanice vznikla. Na území Československa vzniklo celkem 18 stanic, z toho 11 na území Česka a 7 na Slovensku. V roce 1992 vzniká poslední stanice letecké záchranné služby, a to v Liberci (Kryštof 18).
V současné době je provoz letecká služba soukromou záležitostí, v zásadě existují 4 základní provozovatelé: DSA Delta Systém Air, která provozuje stanice v Ústí nad Labem, Liberci, Hradci Králové a Ostravě. DSA používá výhradně vrtulníky Eurocopter 135. Druhým provozovatelem je Alfa Helicopter. Ta má na starost České Budějovice, Jihlavu, Brno a Olomouc. Ta kromě Eurocopterů používá také Belly 427. Plzeňský okruh je spravován armádou (většinou stroje Sokol) a Praha je v rukou Letecké služby Policie ČR. Ne všechny stanice mají i nepřetržitý noční provoz. Každoročně má letecká záchranná služba stovky zásahů, ať zdravotnického nebo hasičského charakteru. Velmi výrazně letecká služba pomohla při povodních v roce 2002 nebo i 2009.
Autor: Martin
Foto: www.pixabay.com