Největší letiště v republice
25.01.2023
Ruzyňské letiště je bezpochyby největším letištěm v České republice. Na rozdíl od jiných letišť u nás však nemělo kdovíjak skromné začátky a hned na počátku bylo plánované jako poměrně velký projekt.
Od 5.dubna, kdy bylo letiště uvedeno do provozu, se zde dveře opravdu netrhly. Prakticky všechna civilní doprava se přesunula zde. Jedině vojenská letadla stále používala starší letiště v pražských Kbelích.
Díky velkému vytížení bylo prakticky ihned po zahájení provozu rozhodnuto, že je potřeba rozšířit přistávací plochy i terminály, a to až čtyřnásobně. Pro potřeby republiky a následně i protektorátu to však nestačilo, a tak různé přístavby a další nezbytné úpravy pokračovaly v hojné míře i během válečných let. Nikdy se však nejednalo o nic velkého. Opravdu velká přestavba začala až v padesátých letech. Důvodem bylo pomalé zavádění proudových letadel do arzenálu leteckých společností. Pro ty bylo potřeba vybudovat nejen delší dráhy, ale rovněž zajistit i daleko sofistikovanější technické zázemí.
Díky rozličným úpravám patří i dnes naše největší letiště k těm nejmodernějším v Evropě.
Autor: Tomáš
Foto: Licence Creative Commons
Začátky
Letiště se začalo stavět již za První republiky, konkrétně v roce 1933 a dokončeno bylo o čtyři roky později v roce 1937. K výstavbě se použila plocha, které se říkalo Dlouhá míle. Rozsahem, ale i moderními postupy bylo toto letiště na evropském kontinentu jedinečné. Není tedy divu, že se stalo předlohou mnoha jiných evropských přistávacích ploch. Důkazem jedinečnosti projektu architekta Adolfa Beneše je rovněž mezinárodní ocenění na výstavě a umění techniky v Paříži.Od 5.dubna, kdy bylo letiště uvedeno do provozu, se zde dveře opravdu netrhly. Prakticky všechna civilní doprava se přesunula zde. Jedině vojenská letadla stále používala starší letiště v pražských Kbelích.
Díky velkému vytížení bylo prakticky ihned po zahájení provozu rozhodnuto, že je potřeba rozšířit přistávací plochy i terminály, a to až čtyřnásobně. Pro potřeby republiky a následně i protektorátu to však nestačilo, a tak různé přístavby a další nezbytné úpravy pokračovaly v hojné míře i během válečných let. Nikdy se však nejednalo o nic velkého. Opravdu velká přestavba začala až v padesátých letech. Důvodem bylo pomalé zavádění proudových letadel do arzenálu leteckých společností. Pro ty bylo potřeba vybudovat nejen delší dráhy, ale rovněž zajistit i daleko sofistikovanější technické zázemí.
Šedesátá léta
Dalšího velkého rozšíření se ruzyňské letiště dočkalo v šedesátých letech. Tehdy dle návrhů architektů Karla Bubeníčka a Karla Filsaka vyrostla na letišti nová odbavovací budova, hangár a rovněž také nové dráhy.Začátek devadesátých let
V devadesátých letech, konkrétně v jejich začátcích, proběhla rekonstrukce některých částí letiště. Jednalo od odbavovací budovy v severní části a vzletové a přistávací dráhy.Díky rozličným úpravám patří i dnes naše největší letiště k těm nejmodernějším v Evropě.
Autor: Tomáš
Foto: Licence Creative Commons