• Na prahu Prahy - magazín, akce, události, zajímavosti, místa a firmy - 1
Novinky      Doprava      Články      První vlak v Praze

První vlak v Praze

10.04.2022

I přesto, že dnes má Česká republika jednu z nejhustších železničních sítí na světě, bývaly doby, kdy se valná část českého národa dívala na vlakovou dopravu, když ne úplně s odporem, tak alespoň s velkým podezřením.

Rozvoj vlakové dopravy v habsburské říší

Lidé vlakům na začátku příliš nevěřili. Vypadaly pro ně až příliš nebezpečně. Není proč se takovým obavám divit, jelikož do té doby nic podobného neexistovalo, a i vzdělanější vrstvy obyvatelstva měly za to, že nejde o nic dobrého.

Některé argumenty byly správné. Jednalo se hlavně o ty, které poukazovaly na zhoršení životních podmínek pro lidi bydlící blízko trati. Pak tu však existovaly i úplně nesmyslné výtky, jako je třeba usnadnění přepravy zločinců a tím zvýšení zločinnosti v celém mocnářství.

Všechno moderní a zajímavé začínalo v habsburské říši logicky ve Vídni a s vlaky to nebylo jiné. Všechny cesty nevedly do Říma, nýbrž do rakouské metropole. A platilo to i o kolejích. I proto byly první tratě vybudovány mezi městy blízké právě Vídni. Proto v Čechách přijel první vlak dříve do Břeclavi než do Prahy. A to o celých šest let.

Různé těžkosti

Linka do Břeclavi fungovala již od roku 1839. O postavení kolejí do Prahy bylo rozhodnuto až o tři roky později, a sice samotným císařem Ferdinandem V. Samotná stavba nebyla vůbec jednoduchá, a to i na tehdejší dobu. Majitelé pozemků, přes které měla trať vést, požadovali za jejich odkoupení často až neuvěřitelné ceny. Vyjednávání se díky tomu značně protahovala, což samozřejmě mělo negativní dopad na samotnou stavbu.

Tu navíc narušovaly i stávky dělníků či nedostatek materiálu. Navíc zde byla ještě jedna překážka, a sice samotná Praha. Ta tehdy měla ještě funkční, i když v té době již notně zastaralé opevnění, které nemělo být stavbou železnice narušeno. To samozřejmě dost dobře nešlo, takže původně měla trať končit v pražském Karlíně.
Nakonec si pražští radní spočítali, že by tím Karlín hodně získal a vnitřní město by naopak pokleslo na významu. Proto bylo rozhodnuto, že koleje budou vést až do míst, kde se dnes nachází Masarykovo nádraží, opevnění neopevnění. První vlak do Prahy dorazil 20. srpna roku 1845.

Autor: Tomáš Bajgar
Foto: www.pixabay.com




Témata




Zařazeno v kategorii

Články