• Na prahu Prahy - magazín, akce, události, zajímavosti, místa a firmy - 1

Vznik spolehlivého systému hromadné dopravy v Praze

14.06.2020

Podobně jako červené krvinky, tak i lidé jsou neustále v pohybu. Důležitým parametrem pro výslednou efektivitu pohybu je spolehlivost a přesnost. To, co dnes bereme jako samozřejmost, je výsledkem pevné vůle a důslednosti.

Předchůdce dopravního podniku v plenkách

V tehdejší rakousko-uherské monarchii se v 19. století začal projevovat trend “tramvajové“ dopravy. Osvědčený systém ze západu se velmi rychle uchytil ve Vídni. V září 1897 započaly svůj vývoj Elektrické podniky královského města Prahy. Mimo tramvají a drážního provozu zajišťovaly taktéž energetické potřeby města.

V rámci elektrifikace dopravy odkoupil podnik koňské dráhy. Brzy byl začleněn do sítě. Tato fáze značně pomohla místní aglomeraci do budoucna. Velmi rychle se dopravní subjekty v dalších částech města sjednotily. Pohodlná doprava z jednoho konce na druhý se přiblížila na dosah ruky již v roce 1907.

Československá éra

Jednoznačný milníkem podniku je vznik našeho vlastního státu. Správa tedy přešla do našich rukou. Rozhodování je už nadále bez dohledu rakouského souseda. Turisté si každopádně oblíbili i lanovku na Petřín. Po rekonstrukci roku 1932 se dostala do každodenního provozu.

Během druhé světové války rozhodili Němci organizaci podniku. To stejné však znovu udělala i  komunistická vláda. Znárodnění hospodářství mělo sjednocující efekt hromadné dopravy. Možná díky tomu naše prababičky z velkoměsta vzpomínaly na rudé i v tom dobrém světle.

Změny se týkaly i názvu. Ten již známe v dnešní podobě.

60. léta – socialistická modernizace

V další polovině minulého století se naskytla i možnost využít lodní dopravu po Vltavě. Pod svá křídla získal podnik společnost Československou plavební. Socialistický sen se nakonec začal naplňovat velmi dobře. Dopravní podnik se stal i hlavní centrálou tamní taxislužby a nákladní dopravy.

Mimo jiné zřídil podnik i své vlastní učiliště. Díky tomu začal vychovávat způsobilé odborníky do svých řad. V 70. letech se mnoho z nich podílelo na prvním provozu pražského metra. To se stalo (a částečně je i dnes) výkladní skříní hlavního města. Rychlá doprava z jednoho konce na druhý již za pár desítek minut.

Demokracie zvítězila

V rámci privatizace se několik subjektů odštěpilo do samostatných celků. Samotný podnik se rozhodl stát akciovou společností.

Organizace složek se v hromadné dopravě se velmi zjednodušila. Nyní má podnik 3 divize: divize Metro, divize Elektrické dráhy a divizi Autobusy. Proběhla modernizace vozidel, obslužných zařízení a taktéž i stanic.

Údržbu historických vlaků a souprav dostala na starost česká Škoda Transportation.

Dnes Dopravní podnik obsluhuje celkem 182 různých linek s celkovou délkou téměř 2500 km. Ročně přepraví víc než milion osob. Aby cestující měli to největší pohodlí, prochází vozový park neustálou modernizací. Je však neuvěřitelné, že například průměrné stáří autobusů dosahuje cca 8,5let. Tramvaje a metro jsou na tom však lépe. Na druhou stranu je chválihodné, že se používají především stroje od českých výrobců. V mnoha nových tramvajích si lze koupit jízdenku až při vstupu. K úhradě můžete využít vaši platební kartu či chytrý telefon.


Zdena
Foto: Creative Commons

 


Témata




Zařazeno v kategorii

MHD