Kdysi důležité nádraží Praha – Královské vinohrady
08.07.2021
Praha se může pyšnit celou řadou monumentálních památek, které rády navštěvují turisté z Čech i ze zahraničí. Na území hlavního města se však nachází i nemalé množství zajímavých lokací a budov, které rovněž mají vysokou přidanou hodnotu, ovšem nikdo krom odborníků o nich neví. To je i osudem nádražní budovy Praha – Královské vinohrady.
S ražením prvního vinohradského tunelu se začalo v roce 1869. Po jeho dokončení a položení kolejí o dva roky později pak tudy tímto směrem začaly jezdit vlaky přes Benešov a České Budějovice až do Vídně. Druhý tunel a koleje byly hotovy již v létě příštího roku.
Nádraží samotné však nebylo postaveno v této době, ale až v roce 1888, kdy se zároveň zahájila i osobní doprava v tomto úseku.
Nádraží se během své existence dočkalo i několika menších rekonstrukcí. Asi tou největší byla rekonstrukce z let 1912–1913, kdy byla postavena nová nádražní budova v secesním stylu.
Zastávka byla v plném provozu až do roku 1944, kdy došlo k jejímu uzavření. Důvodem bylo dokončení dalších železničních tunelů a přesměrování osobní dopravy jiným směrem. Je pravdou, že zastávka byla používaná i dále, a sice až do konce padesátých let, ale už ne pro cestující z řad běžného obyvatelstva.
V současné době plní zastávka funkci sídla Technické ústředny Českých drah. I přesto, že se zde mnohé od dob jejího otevření změnilo, některé prvky, třeba zachované podloží prvního nástupiště, se dochovaly až dodnes.
Autor: Tomáš Bajgar
Foto: Licence Creative Commons
Nepoužívá se od války
Nádraží se nachází na ulici Bělehradská, konkrétně v těsné blízkosti ústí tunelu Vinohrady. Již na první pohled se nejedná o žádný architektonický skvost. Poničená či posprejovaná omítka k lesku stavby rozhodně nepomáhá. Z architektonického pohledu tato budova nikdy žádný význam neměla a nejspíš ani mít nebude. Jednalo se ale o docela hojně využívanou zastávku, tedy až do války, kdy byla uzavřena.S ražením prvního vinohradského tunelu se začalo v roce 1869. Po jeho dokončení a položení kolejí o dva roky později pak tudy tímto směrem začaly jezdit vlaky přes Benešov a České Budějovice až do Vídně. Druhý tunel a koleje byly hotovy již v létě příštího roku.
Nádraží samotné však nebylo postaveno v této době, ale až v roce 1888, kdy se zároveň zahájila i osobní doprava v tomto úseku.
Nádraží se během své existence dočkalo i několika menších rekonstrukcí. Asi tou největší byla rekonstrukce z let 1912–1913, kdy byla postavena nová nádražní budova v secesním stylu.
Zastávka byla v plném provozu až do roku 1944, kdy došlo k jejímu uzavření. Důvodem bylo dokončení dalších železničních tunelů a přesměrování osobní dopravy jiným směrem. Je pravdou, že zastávka byla používaná i dále, a sice až do konce padesátých let, ale už ne pro cestující z řad běžného obyvatelstva.
V současné době plní zastávka funkci sídla Technické ústředny Českých drah. I přesto, že se zde mnohé od dob jejího otevření změnilo, některé prvky, třeba zachované podloží prvního nástupiště, se dochovaly až dodnes.
Autor: Tomáš Bajgar
Foto: Licence Creative Commons