• Na prahu Prahy - magazín, akce, události, zajímavosti, místa a firmy - 1

Nejkrásnější česká auta všech dob

26.08.2020

V dnešní době jsou všechna auta tak nějak stejná. Je to dáno tím, že se automobilky spojily do větších koncernů a unifikací jednotlivých dílů šetří náklady. Podívejme se ale do minulosti. Zrcadlo, zrcadlo, které české auto je na světě nejkrásnější?


Škoda Superb

Náš výčet budeme brát chronologicky tak, jak byla daná auta vyrobena. Nejstarší vůz v našem výběru je Škoda Superb. Ovšem pozor, bavíme se o autě z roku 1934. V tomto roce sjelo z linky první vozidlo s tímto názvem a hned upoutalo celou motoristickou veřejnost. První superby se označovaly číslem 640, později se však přešlo tzv. devítkové značení, tedy 902, 913. Ta čísla nejsou pro běžného uživatele až tak důležitá, všechny modely se prodávaly pod obchodním názvem Škoda Superb. Běžné verze měly šest válců, výkon přes 50 koní a maximální rychlost nebyla až závratná. Ta se pohybovala okolo 110 km/h. Největší superby měly spotřebu až 24 litrů / 100 km. V dnešní době je velice těžké nějaký zachovalý kousek sehnat.


Tatra 603

Tatra je třetí nejstarší automobilkou na světě a funguje dodnes. Během druhé světové války vyráběla osobní i nákladní vozidla pro vojenské účely, její výroba se však po roce 1948 rychle přeorientovala tak, aby bylo Československo rychle postaveno na nohy. No a na začátku padesátých let bylo rozhodnuto, že osobní auta bude vyrábět pouze Škoda a Tatra, automobilka s obrovskými zkušenostmi, bude vyrábět pouze nákladní a vojenská vozidla.

S tím se konstruktéři nehodlali smířit a potajnu připravovali nové auto. Měli vše připravené - konstrukční výkresy existovaly k téměř každé součástce. Když přišel nějaký vysoký funkcionář, rychle výkresy schovali pod plány nákladních aut. No a někdy okolo roku 1955 přišel požadavek ze strany vlády na reprezentativní a luxusní vůz. Světe div se, on už existoval. Že se jedná o povedený vůz, se projevilo hned na výstavě Expo v Bruselu v roce 1958. Tam šestsettrojka zaznamenala okamžitý úspěch. Tohle auto mělo přes sto koní a maximální rychlost okolo 170 km/h.

Pořídit si dnes tohohle miláčka není dnes tak nákladné. Stojí většinou do milionu korun. Korodující kusy v horším stavu se dají sehnat za pár set tisíc.



Škoda Felicia

Stejně jako na začátku se opět vracíme ke Škoda. Konkrétně do roku 1959, kdy se objevuje první škoda Felicia. Abychom uvedli čtenáře do obrazu, připomeneme výrobní řadu Škodovky v padesátých letech. Škoda Spartak 440 byl bytelný a oblíbený vůz, následovala 450 a v roce 1959 přichází Felicia. Krásné na ní je, že se jednalo o kabriolet. Kabriolet s úžasným designem, který si v ničem nezadal s americkou konkurencí té doby. Dnes krásnou a udržovanou felicii seženete za několik set tisíc korun. Ceny mohou být vyšponované až k milionu.



Autor: Martin
Foto: Creative Commons
 


Témata




Zařazeno v kategorii

Články


REALITY

Nejhledanejší témata

TOP 10

Přidej se k nám na FB

Mohlo by vás zajímat

Doporučujeme

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama