• Na prahu Prahy - magazín, akce, události, zajímavosti, místa a firmy - 1
Novinky      Kultura      Památky      Karlínský viadukt

Karlínský viadukt

13.07.2022

Karlínský viadukt již nějaký ten pátek patří do soustavy mostů, které v našem hlavním městě přetínají řeku Vltavu. Ne každý ale může tuto unikátní technickou památku znát pod tímto jménem. Běžně se používají i názvy jako Negrelliho viadukt, respektive viadukt Společnosti státní dráhy. Stavba funguje jako spojnice ostrova Štvanice s Holešovicemi-Bubny.

Je nejdelší v ČR

I přesto, že se již jedná o docela letitou památku, je stále viadukt nejdelším železničním mostem v naší vlasti, a dokonce je třetím nejdelším mostem nehledě na typ v České republice. Jeho stavba přitom začala před více než sto sedmdesáti lety, a sice v roce 1846 a trvala celé tři roky. Slavnostní otevření pak proběhlo prvního června roku 1850.

V té době byl, co se délky týče, nejen nejlepším v rámci tehdejšího rakouského mocnářství, ale byl nejdelším v celé Evropě! Byl vytvořen ze 76 půlkruhových oblouků vyrobených z pískovce a z osmi segmentových oblouků tvořených žulou. Délka viaduktu je něco přes kilometr. Není tedy divu, že na tu dobu to byla skutečně velkolepá stavba.

Složitá stavba

Za Karlínským viaduktem původně stál Jan Perner, který vybral lokalitu, kde bude stavba vybudována. Naneštěstí pro něj ale během jedné nehody na železnici zemřel a jeho dílo musel dokončit inženýr Alois Negrelli. Stavba samotná nebyla žádný med, jelikož v té době neexistovaly moderní stroje, které se běžně používají dnes.
Materiál pro stavbu byl přepravován po Vltavě, což byl často docela tvrdý oříšek, jelikož tehdy nebyla řeka regulována. Jak již bylo řečeno více, hlavním stavebním materiálem byl pískovec, respektive žula. Přitom se tehdy standardně ke stavbě mostů používalo primárně dřevo. I na tom lze vidět, že Karlínský viadukt byl koncipován jako dílo, které mělo ambice vydržet fungovat staletí.

Drží dodnes

I přesto, že byl viadukt na začátku padesátých let zredukován o tři mostní oblouky kvůli plynulosti dopravy, nic mu to neubralo na majestátnosti a hlavně odolnosti.
Ta byla prověřena hlavně v roce 2002, kdy Prahu ochromila ničivá povodeň, která likvidovala vše, co se jí postavilo do cesty. Karlínský viadukt však dokázal řádění vodního živlu vydržet bez úhony.

Autor: Tomáš Bajgar
Foto: Licence Creative Commons, autor díla Jvs, dílo dostupné online z https://cs.wikipedia.org/wiki/Negrelliho_viadukt#/media/Soubor:Negrelliho_viadukt_nad_levym_ramenem_Vltavy.jpg





Témata




Zařazeno v kategorii

Památky