• Na prahu Prahy - magazín, akce, události, zajímavosti, místa a firmy - 1

Rozběhejte své tělo

22.09.2021

Běh je jeden z nejpřirozenějších, nejstarších a zároveň nejlevnějších sportů. Může ho dělat téměř kdokoli, dá se dělat všude a zadarmo. A je jednoduchý. Nevyžaduje léta tréninku a píle, abyste pochytili aspoň základní techniky. NĚJAK běhat umí každý člověk, který má funkční nohy. V tomto článku jsme pro vás připravili několik rad, jak začít běhat a jak běh provádět, aby vás běh bavil a nestal se pro vás noční můrou.

Začnete pozvolna, ale pravidelně

Než začnete pravidelně běhat, zkuste se nezávazně lehce proběhnout, projet na kole, udělat si pár kliků, dřepů, abyste zjistili, v jaké jste kondici. Jestli v pohodě zvládáte základní cviky a nejste u konce s dechem, je všechno v pořádku. Pokud se zadýcháváte při chůzi do schodů nebo odpadnete po dvou stech metrech lehkého výklusu, raději nic neriskujte. Pravděpodobně trpíte nadváhou nebo máte jen třeba zhoršenou kondici. Začněte třeba rotopedem nebo procházkami a až budete na nějaké základní úrovni, pokračujte dále. Pokud jsme výklus zvládli, doporučujeme začít nějakou kratší tratí, například dva, tři kilometry. Důležitější než výkony jako takové je pravidelnost. PRAVIDELNOST velkými písmeny! A VYTRVALOST. Nemůžete si myslet, že po dvou, třech bězích se vám zlepší kondice a že zhubnete. Jedině pravidelnost vede k výsledkům. Doporučujeme běhat nejméně třikrát týdně, aby se nějaké výsledky dostavily.

Naučte se správně běhat

Běh se skládá z několika částí. Za prvé je to vnitřní svalové rozpoložení celého těla. Nejprve se uvolněte. Když budete mít svaly zatnuté a z nějakého důvodu se budete snažit provádět pohyby křečovitě, zbytečně se tím vyčerpáte a snížíte si tím výkonnost. Takže za prvé - uvolnit se. Za druhé je důležitá práce s dechem. Pokud to půjde - nejde to vždy - snažte se vdechovat nosem a vydechovat ústy. Dýchat by se mělo do břicha a spíše pomalu, měli byste využívat co nejvíce kapacity plic. Tedy ne zrychlené, křečovité a zmatkovité dýchání. Za třetí - nedupejte. Snažte se našlapovat jako laň, nejste na vojenské přehlídce, aby vaše kroky byly co nejvíce slyšet. Čím ladněji poběžíte, tím více sil si necháte na později. Snažte se kroky prodlužovat, abyste zbytečně tzv. nedrobili. Čím větší kroky budete dělat, tím méně jich ve výsledku budete potřebovat.

Měřte si čas

Není až tak důležité mít endomondo, sporttracker a podobné aplikace. Dokonce nepotřebujete ani chytrý telefon. Stačí vám obyčejné stopky a více než s reálnými soupeři bojujte sami se sebou. Vy sami budete pro sebe soupeřem a snažte se den ode dne zlepšovat. Nepůjde to vždy, někdy budete unavení, někdy poběžíte v horku, jindy v dešti. Tyto dálkové běhy se hodně odvíjí od vnějších podmínek. Vyberte si nějaký okruh, běhejte ho třeba pravidelně a sledujte se, jestli se časově zlepšujete.

Pusťte si hudbu

Pokud je pro představa, že dvacet minut poběžíte krajinou, poněkud stereotypní a nudná, pusťte si svou oblíbenou hudbu. Nejlépe nějakou rychlejší, akční, která vás povzbudí do dalších výkonů. Díky hudbě můžete také pozorovat, jak na tom jste - budete například vědět, že když se blíží tahle písnička z vašeho playlistu, blíží se už konec tratě a podobně. S hudbou jde všechno lépe a běhání obzvlášť!

Autor: Martin Jašek
Foto: www.pixabay.com


Témata




Zařazeno v kategorii

Sporty pro každého